PREEMPTING DEMOCRACY:
THE CASE OF BELARUS

Vitali Silitski

Vitali Silitski is a 2004-2005 Reagan-Fascell Democracy Fellow at
the National Endowment for Democracy. In 2003, he was forced to
leave his position as associate professor at the European Humanities
University in Minsk after publicly criticizing Belarus’s government.

In 2001, ten years after the breakup of the Soviet Union, the prospects
for democracy in its successor states (outside the Baltic) seemed in-
creasingly bleak. Even countries that had begun their independence
from the USSR in relatively promising fashion seemed to be sliding
back toward autocracy. But then things suddenly seemed to change. A
series of dramatic events—Georgia’s 2003 Rose Revolution, Ukraine’s
2004 Orange Revolution, and the Tulip Revolution that ousted Kyrgyz
president Askar Akayev following rigged February 2005 parliamentary
elections—created a very different set of expectations. Many thought
that this new wave of change would spread democratic impulses through-
out the region, leading to the ouster of autocrats in other countries.

In reaction to the events in Georgia, Ukraine, and Kyrgyzstan, poli-
tics is indeed changing in postcommunist Eurasia—but in many places
it is changing for the worse. Several of the region’s surviving autocra-
cies have tightened the reins: Kazakhstan recently outlawed its major
opposition party; Tajikistan introduced new regulations restricting con-
tact between foreign diplomats and local civil society groups;
Azerbaijan’s opposition groups and independent press face a new round
of attacks in advance of the November 2005 parliamentary elections; in
Uzbekistan, a May 2005 rebellion against President Islam Karimov was
violently suppressed; and Russian president Vladimir Putin recently
announced an upcoming ban on civil society assistance from abroad
and implemented an electoral reform that makes it impossible for par-
ties independent of the presidential administration to win representation
in parliament.

Although not all of these actions are directly related to the aforemen-

Journal of Democracy Volume 16, Number 4 October 2005



84 Journal of Democracy

tioned revolutions, they demonstrate how far authoritarian incumbents
are willing to go to protect their power. Veteran leaders of former Soviet
republics have openly vowed to avert democratic revolutions in their
own countries. They directly attribute the downfall of their Georgian,
Ukrainian, and Kyrgyz counterparts not only to activities orchestrated
by the international democracy-promotion community, but also to the
inherent weaknesses of unconsolidated authoritarian regimes. As many
surviving autocratic leaders see it, the great mistake of their fallen col-
leagues was to tolerate social and even political pluralism, believing
that it would furnish them with a respectable democratic fagcade without
endangering the stability of their regimes. The lesson drawn by the
autocratic survivors is simple: They must step up repression.

In the post-Soviet countries that have recently experienced demo-
cratic breakthroughs, incumbents did try to crack down on political
rights and civil liberties, but they were unable to foreclose change. For
opposition political and social forces, which had developed earlier in
the relatively liberal environment of competitive authoritarianism,' were
able to withstand the pressure. In contrast, hard-line authoritarian re-
gimes ensure their continued stability and survival not just by sporadic
reactions to already existing political and social challenges, but by
preemptive attacks that eliminate threats before they arise.

Preemption aims at political parties and players that are still weak. It
removes from the political arena even those opposition leaders who are
unlikely to pose a serious challenge in the next election. It attacks the
independent press even if it reaches only small segments of the popula-
tion. It destroys civil society organizations even when these are
concentrated in a relatively circumscribed urban subculture. Last but
not least, it violates the electoral rules even when the incumbent would
be likely to win in a fair balloting.

Although these actions may destroy the regime’s democratic image
abroad, the public at home may still perceive its leaders to be duly, if
not fully democratically, elected. By uprooting political and social
alternatives well before they develop into threats, incumbents can win
elections long before the start of the campaign. And the validity of their
victory is less likely to be contested when the strongest challengers
have already been denied entry into the race by disqualification or
other more nefarious means. Preemption has an enormous psychologi-
cal impact on both the political and social opposition; such systematized
repression instills in them a sense of hopelessness and imposes the per-
ception that political change is far beyond reach.

Perfecting the Policy of Preemption

One Eurasian country in particular has brought the policy of preemp-
tion to perfection—Belarus. President Alyaksandr Lukashenka has made



Vitali Silitski 85

frequent headlines in the last decade by relentlessly cracking down on
the political opposition, and the country now ranks among the most
oppressive regimes in postcommunist Eurasia. The Belarusian leader’s
authority is based not only on outright repression, however, but also on
a fairly high level of popular backing. His flamboyant autocratic style
finds favor with a vast constituency of rural and elderly voters still
nostalgic for the communist era; his oratorical skills and ability to ma-
nipulate public opinion through mass media are hard to beat; and his
economic policies provide for a fair degree of social cohesion. More-
over, the weakness of a “national identity that can be framed in
anti-incumbent terms”? severely disadvantages the nationally minded
opposition.

Nevertheless, Belarusians do not seem to lag too far behind their
neighbors in terms of appreciation of democracy and reform: Indeed,
some international opinion surveys rank them as the most committed
democrats in the former Soviet Union.? Lukashenka’s approval ratings
rarely exceed 45 percent, which is approximately equal to the share of
votes that Ukrainian autocrat Leonid Kuchma’s handpicked successor
Viktor Yanukovych received in the “clean” presidential runoff in De-
cember 2004. And Belarusian national identity has gradually
strengthened over the past decade-and-a-half of independence. Consid-
ering these circumstances, it becomes clear that the unlikelihood of
political change in Belarus in the foreseeable future is primarily a result
of Lukashenka’s policy of preemption, which he has perfected since his
accession to power a decade ago.

Lukashenka launched his political career as a maverick parliamen-
tary deputy and head of a collective farm. He captured public sympathy
in 1993 as chairman of the parliamentary anticorruption commission, a
position that he used to promote his stature among potential voters in
advance of the 1994 presidential election. Capitalizing on public out-
rage during a period of severe economic decline and collapsing living
standards, he used corruption charges to back up his claim that the
country was being robbed by the elites. Lukashenka also attacked the
government for allowing the dissolution of the Soviet Union in 1991,
which he insisted served no purpose but to facilitate the robbery of the
state.

The June 1994 presidential elections ended in a huge upset. Still a
political outsider, Lukashenka triumphed with 80 percent of the vote in
the second round against Prime Minister Viachaslau Kebich.* Although
Lukashenka lacked the support of a political organization and was os-
tracized by the entire political spectrum—from Kebich’s conservative
government to the nationalist opposition Belarusian Popular Front
(BPF)—Lukashenka managed to take advantage of the public confu-
sion and disorientation that prevailed in the postindependence era. His
success also was made possible by the fair degree of political openness



86 Journal of Democracy

that had followed the demise of communism. Belarus had been the last
former Soviet republic to establish the institution of the presidency;
this had prevented the concentration of power and left room for a cer-
tain level of political and social pluralism (although the former party
nomenklatura was never displaced). In 1994, the electoral process was
relatively free and fair, in part because the incumbents had not yet
learned the finer points of manipulation and rigging. Finally, although
major media outlets were controlled by the state, they respected free-
dom of speech and provided fair campaign opportunities for all
contestants.

Lukashenka’s convincing victory in a clean election made a strong
impression on the public consciousness: For years to come, it remained
the foundation for popular perceptions of his invincibility at the polls.
The experience also made Lukashenka realize the potential threat of
“people power” to an incumbent who experiments too much with de-
mocracy. As Lukashenka came to power virtually out of nowhere, he
did not have a support base within the state machinery; all he could
initially rely on was his sky-high approval rating. Within months of his
July 1994 inauguration, however, his popularity began deteriorating
due to persisting economic decline.

Lukashenka quickly compensated for his deficit of leverage and ex-
perience by establishing personal control over most state institutions.
For instance, he abolished the autonomy of local governments by hav-
ing heads of regional administrations appointed by the president. When
the opposition attempted to accuse Lukashenka of corruption in De-
cember 1994, he responded by introducing censorship in the mass media.
The country’s most lucrative assets were transferred into the direct con-
trol of the presidential administration, while law-enforcement and audit
agencies attacked and eventually destroyed private companies that fi-
nancially supported the opposition.

Decapitating the Opposition

By early 1995, Lukashenka had established personal control over
the entire state administration, the economy, and the media; only the
Supreme Council (the Belarusian parliament) and the Constitutional
Court remained independent. Well in advance of the May 1995 parlia-
mentary elections, he imposed an “information blockade” on the
activities of the opposition, and later he also imposed restrictions on
campaign spending and coverage of the elections in the media. State
propaganda during the election campaign depicted the opposition as
descendants of World War II Nazi collaborators. Lukashenka further
undermined the opposition by combining the May 1995 parliamentary
balloting with his first referendum, which included proposals for mak-
ing Russian an official language and for replacing postindependence



Vitali Silitski 87

national symbols with Soviet-era ones—issues that mobilized voters
who felt nostalgic about communist rule.

As expected, the referendum proposals passed easily, and not a single
BPF candidate won a seat in parliament. The majority of seats went to
the communist and agrarian parties, with two smaller opposition fac-
tions—Iliberals and social democrats—gaining control of one-fifth of
the seats. Nevertheless, the new legislature proved to be of little help to
Lukashenka, as the communists and the agrarians eventually joined the
democrats in opposing his power grab. Moreover, the Constitutional
Court continued to show remarkable independence by striking down
nearly twenty presidential decrees in 1995-96. In November 1996, op-
position MPs initiated impeachment proceedings; this attempt failed,
however, due to the government’s blackmailing of parliamentary depu-
ties and Constitutional Court justices.

Lukashenka responded to the growing independence of the parlia-
ment and the Constitutional Court by calling a second referendum for
November 1996. On the ballot was an amended version of the constitu-
tion, which extended Lukashenka’s first term in office from four to seven
years, concentrated power in the hands of the presidency, and replaced
the unicameral Supreme Council with a much weaker bicameral legisla-
ture consisting of a 64-seat Council of the Republic and a 110-seat
House of Representatives.” Presidential decrees were given the status of
law, meaning that they would supersede acts adopted by the legislature.
Furthermore, the prerogative of appointing members of the Constitu-
tional Court and the Central Election Commission (CEC) was transferred
from parliament to the presidency.

Whereas few allegations of irregularities had accompanied the 1995
referendum and parliamentary election, the 1996 referendum was marked
by gross abuse. Independent election observers recorded more than two
thousand violations nationwide, but this sparked little public protest.
Among the abuses was an early-voting procedure, inaccessible to ob-
servers, that forced one-third of all eligible voters to cast their ballots in
the two weeks preceding the day of the referendum—before many of
them had even received the text of the proposed constitution. More-
over, the president ordered state bodies to disregard a Constitutional
Court ruling that the referendum was nonbinding. When the manipula-
tions began to be unearthed, Lukashenka responded by illegitimately
firing the head of the CEC, Viktar Hanchar, appointed in 1996 by the
Supreme Council.

The official tally eventually reported that 70 percent of the electorate
had voted in favor of Lukashenka’s amended constitution. Independent
postelection polls discovered signs of vote-rigging, but also suggested
that cheating had actually changed the results by only a few percentage
points.® Three days after the November 24 vote, the Supreme Council
was shut down, and the new legislature—made up of hand-picked



88 Journal of Democracy

Lukashenka supporters—began sitting. The referendum’s only negative
effect for the government was that the newly appointed House of Repre-
sentatives was boycotted by European parliamentary institutions and
Belarus’s observer status in the Council of Europe was suspended.

With the 1996 referendum, the institutionalization of personalist
authoritarian rule in Belarus was completed. The referendum eliminated
all meaningful political competition and evicted the opposition from
the decision-making process. Nevertheless, for another five or six years
there existed considerable space for independent social activity, civil
society groups, an independent press, and even political-party activi-
ties. While civil society grew markedly in the late 1990s, however, the
political opposition remained in a state of confusion. It had a hard time
agreeing on a political strategy, as the regime’s firm grip on electoral
politics offered little room for meaningful competition. The opposition
also lacked the kind of strong leadership that might have been able to
unite the disparate parties and NGO groups in an effort to present the
public with a credible alternative to Lukashenka.

In 1999, some of the opposition leaders who were considered poten-
tial contenders for the September 2001 presidential contest either died
or disappeared. First to go missing was Lukashenka’s former minister of
interior Yury Zacharanka, who had lost his job in 1995 after refusing to
evict opposition deputies from parliament and forcibly break a Minsk
transit strike. Zacharanka had become a leader of the United Civil Party,
and just weeks before his May 1999 disappearance he announced the
creation of a new opposition group, the Union of Officers. In September
of that same year, former CEC chairman Viktar Hanchar disappeared
together with his financial backer.”

Hanchar’s disappearance eliminated the most active, charismatic, and
controversial opposition figure. After entering the political scene in
1990 as a newly elected member of the Supreme Council, he quickly
became popular thanks to his photogenic looks, oratorical skills, and
legal expertise. Hanchar backed Lukashenka in 1994, but soon began
to oppose the president’s authoritarian style. He distinguished himself
as an energetic and risk-taking opposition leader, whose unorthodox
style inspired rank-and-file activists and attracted media coverage. Still
claiming to be the legitimate head of the CEC, he organized a “shadow
election” in the spring of 1999 to mark the expiration of Lukashenka’s
term according to the pre-1996 constitution. Although the “balloting”
ended in embarrassment, Hanchar gained popularity among democratic
activists.® By the time of his disappearance, he was emerging as a key
figure in the opposition, but was still far from becoming its undisputed
leader. Nevertheless, Hanchar’s commitment to fight openly against
Lukashenka was apparently more than the regime could tolerate.

Investigations of these disappearances carried out by the prosecutor-
general’s office cast suspicion on a special police unit overseen by



Vitali Silitski 89

then—national security advisor Viktar Sheiman.’ An alleged commander
of the unit was arrested in November 2000 in connection with the disap-
pearances, but Lukashenka ordered him released from jail and fired the
KGB chief and the prosecutor-general who had pressed charges. Sheiman
was then appointed as the new prosecutor-general, which conveniently
placed the investigation under his direct control.

Learning from MiloSevié¢’s Downfall

As the September 2001 presidential elections approached,
Lukashenka was in complete control of the state bureaucracy, the secu-
rity apparatus, and the electoral process itself. Moreover, he remained
popular among the core of his 1994 electorate, and his overall approval
ratings vacillated between 33 and 41 percent—far above the support for
all opposition candidates combined. Polls showed that three-quarters
of the electorate were confident that Lukashenka would win reelection.
The opposition was in disarray, suffering from a leadership deficit fol-
lowing the disappearances of its most important players.

In 1999, the opposition (with OSCE mediation) had attempted to
negotiate with the government for a liberalization of the electoral law,
but that effort had failed. The new electoral law enacted in 2000 con-
tained no guarantees for opposition presence on the CEC, severely
restricted the work of election observers, and failed to provide all can-
didates with equal campaign opportunities. The October 2000 balloting
for the House of Representatives weakened the opposition even further,
as a deep split emerged between those who boycotted the elections and
those who chose to run against the odds.

Lukashenka, however, took nothing for granted. The October 2000
overthrow of Serbian dictator Slobodan MiloSevié¢ proved to
Lukashenka that even a semblance of competitive elections can be a
threat to an authoritarian regime. Although his policy of preemption
had him fully equipped to avoid his colleague’s fate, Lukashenka re-
mained anxious. As the presidential balloting approached, he grew
highly suspicious of his own inner circle, vowing to punish any opposi-
tion inside the regime, and he publicly hinted at suspicions about his
chief of staff and the prime minister. Shortly after the voting, both offi-
cials were sacked, and several members of the regime who had attempted
to run against Lukashenka found themselves behind bars.

During the election campaign, the Belarusian official media were
mobilized to discredit the Serbian revolution, portraying it as an oppo-
sition attempt to steal the election. The authorities also banned exit
polls, dismissing them as an unscientific method of verifying election
results. The early-voting mechanism launched in 1996 was used again,
this time accounting for 17 percent of all votes. More than two thousand
election observers were denied accreditation only days before the elec-



90 Journal of Democracy

tion—usually on the pretext that they represented organizations which
had no right to observe the elections—while those who were allowed to
monitor polling stations had to face the harsh reality of organized abuse.
The election commission included no members of the opposition, so the
vote count was in effect entirely in the hands of the regime. As a rule, the
vote counters would be seated with their backs turned to the observers,
who in turn were required to keep a distance of several meters from the
table where vote was tallied.'® Monitors were limited to simply record-
ing violations, as the election law contained no adequate provisions for
fair balloting.

In a final move to hamper the efforts of observers and opposition
groups, the regime disabled the mobile-phone network and cut access
to opposition Web sites during the critical hours from when the polls
closed until Lukashenka declared victory.

Lukashenka’s determination to prevent an electoral revolution was
countered by the opposition’s own effort to imitate the Serbian sce-
nario. Thus, the opposition managed to achieve some level of agreement
before the vote, putting forward one single candidate—Uladzimir
Hancharyk, the head of the Soviet-era Federation of Trade Unions. The
choice was an obvious attempt to find a “Belarusian KoStunica,” a cen-
trist who would attract support beyond the opposition base. But a
centrist stance proved insufficient to attract popular support for a highly
uncharismatic and somewhat indecisive candidate. Hancharyk also
roused no more than lukewarm enthusiasm among rank-and-file opposi-
tion members, many of whom favored another contender—Siamion
Domash, the former governor of Hrodna province. The opposition’s voter-
mobilization efforts, modeled on those of Serbia’s Otpor movement and
the “rock the vote” campaign in Slovakia in 1998, failed to rally voters
around Hancharyk’s centrist agenda.

The official results gave Lukashenka 75 percent of the votes cast
against Hancharyk’s 15 percent. The opposition cried foul, claiming
that if the vote had been counted fairly, Lukashenka would have failed
to win a majority and a runoff would have been required. Nevertheless,
efforts to protest the vote-rigging attracted only a few thousand protest-
ers and fizzled out in two days. A few weeks later, independent polls
showed that Lukashenka’s vote share was indeed grossly inflated, but
that he would have prevailed even in a clean election.'' The polls also
showed that only 21 percent of the public believed that the election had
been rigged to an extent that affected its outcome, and 40 percent thought
that the opposition’s allegations of vote-rigging were fabricated.!?

Tightening Control over Society

Lukashenka’s reelection was enormously demoralizing for the op-
position. Its attempt to mimic Serbia’s electoral revolution had been



Vitali Silitski 91

prevented with ease, and the polls showed that Lukashenka would
have won even a clean election. Some oppositionists began to doubt
whether the autocratic regime could ever be challenged in a peaceful
way. The defeat also led to a search for scapegoats within the opposi-
tion, and public accusations of squandering democracy-assistance
funds made by journalists and disaffected activists generated a public-
ity disaster.

Nonetheless, Lukashenka’s long-term political survival was not as-
sured. Following reelection, his popularity slumped dramatically,
apparently due to his failure to deliver immediately on his generous
campaign promises. An April 2003 poll showed that only 26 percent
intended to vote for Lukashenka in the next presidential balloting, and
63 percent thought that the country needed a new president.!* More-
over, when pushing through the 1996 amended constitution, Lukashenka
had been careless enough to include a clause that forbade him from
running for reelection once his second term expired in September 2006.
The clause could only be changed by referendum, but in 2002-2003
not a single independent poll found more than 35 percent of the elector-
ate supporting the removal of the term limit, while opposition to its
removal hovered around 50 percent.'*

Once again, however, Lukashenka stood up to the challenge. In 2003—
2004, he partially restored his approval ratings by authorizing a massive
increase in public-sector wages. He also took new steps to weaken the
political and social opposition. Regulations punishing unauthorized
street protests were radically hardened. Protesters at unsanctioned ral-
lies (sanctioned rallies could be held only in one location on the outskirts
of Minsk) faced not only physical beatings and imprisonment, but also
prohibitive fines of up to US$2,500—a yearly income for an average
family. In April 2004, Lukashenka ordered the arrest of Mikhail
Marynich, a former government minister who had defected to the oppo-
sition during the 2001 presidential election and had then emerged as
one of the strongest potential contenders for the 2006 presidential elec-
tion. Marynich was sentenced to five years in jail for allegedly stealing
computers from his own NGO. His sentence was eventually halved, which
means that he will be released shortly after the 2006 balloting.

Lukashenka also took on one area where his control remained rela-
tively lax—social pluralism. Although Belarusian civil society was still
in an embryonic state, it had become clear during the 2001 election that
it was gradually expanding and becoming capable of launching nation-
wide campaigns. The regime reacted by forcing almost one hundred
NGOs to close down or self-liquidate in 2003-2004.'5 Since many of
these organizations were prominent human rights groups or regional
umbrella NGOs that assisted in the development of grassroots initia-
tives, the infrastructure of civil society was deeply damaged. Creating
new organizations with agendas running counter to official policy be-



92 Journal of Democracy

came practically impossible, and the media faced severe penalties for
reporting on the work of deregistered NGOs.

The independent press was also effectively silenced. After receiving
official warnings that they would be closed down, most independent
newspapers resorted to self-censorship. The government tightened its
grip on electronic media by replacing Russian TV and radio broadcasts
with homemade substitutes. This curtailment meant that the regime be-
came the sole source of information for most of the population.

The regime also stepped up its control over the educational system.
New regulations forbade institutions to grant students and professors
leaves of absence to travel abroad, prohibited contacts with Western
universities, and even prescribed “measures to deny strange elements
access to campuses.”'® The regime also threatened to withdraw the ad-
vanced degrees of professors and teachers found guilty of “unworthy
behavior,” such as participation in opposition rallies. In 2003, the only
Belarusian-language specialized high school in Minsk was closed down
for teaching the “wrong” version of national history and allowing dis-
cussion of such subversive notions as democracy—which had led
Lukashenka to condemn it as a “nest of opposition.” The culmination
came in July 2004 with the shutting down of the European Humanities
University, the only educational establishment in Belarus that provided
Western-style higher education. Artistic expression also became pun-
ishable. Following a concert during a July 2004 opposition rally, all the
participating musicians—among them some of the most popular
Belarusian rock groups—were banned from the airwaves.

Finally, the cost of “disobedience” was drastically raised for the gen-
eral public, and for state employees in particular. In January 2004, the
permanent-employment system at state-owned enterprises was replaced
with mandatory one-year contracts extended at the discretion of the
management. As a result, any form of protest (even passive protest, like
refusing to take part in falsification of election results) may bear a very
high price for state employees.

Arranging for Infinite Rule

With the end of his second term approaching, Lukashenka declared
that another referendum would be held, in conjunction with the 17
October 2004 parliamentary elections, to determine whether he should
be able to run for a third term. His announcement was timed to coincide
with the official day of mourning for the victims of the Beslan massacre
in Russia (September 7), and he exploited the tragedy by contrasting
Belarus’s stability with Russia’s chaos. The tone of his “campaign for
infinite rule” was set immediately: One man watching the live broad-
cast announcing the referendum on a big-screen TV in the center of
Minsk was sentenced to ten days in prison for petty hooliganism just for



Vitali Silitski 93

shouting “No!” Campaigning against the referendum, though formally
legal, was obstructed by arrests, detainments, intimidation, and confis-
cation of leaflets.

Meanwhile, the official propaganda machine worked at full capac-
ity. The major TV channels broadcast pro-Lukashenka messages several
times an hour, while a series of documentaries portrayed opponents of
the referendum as Nazis, terrorists, and “seeders of chaos.” But the pro-
paganda campaign also showed a considerable degree of sophistication.
Aware of the widespread sentiment against lifting the presidential term
limit, the regime focused its campaign not on the actual content of the
referendum but on such general issues as peace, security, stability, and
the country’s economic well-being. Indeed, the pro-Lukashenka cam-
paign was carried out under the slogan “Vote for Belarus,” personifying
the country in the president.

The combination of pressure, slander, and sophisticated propaganda
proved successful, and the government won the votes of a considerably
larger share of the population than had been predicted. According to
the official CEC report, 79 percent of all voters supported allowing
Lukashenka to run again for president. The official results were imme-
diately attacked for their lack of credibility. Based on Gallup’s extensive
exit poll, which indicated that no more than 49 percent had supported
the referendum, the opposition disputed not merely the extent of
Lukashenka’s victory, but its fact as such.!”

There was plenty of evidence to support allegations of massive vote-
rigging: Independent observers and opposition activists had unearthed
stuffed ballot boxes, premarked ballots distributed to voters, and vote-
count protocols that had been signed before election day.'® But
Belarusian society at large remained uninformed about these electoral
abuses and alternative results, so there was no large-scale resistance
against the fraud. Street protests drew no more than five thousand dem-
onstrators on the day of the vote, and they were brutally dispersed. A
postreferendum survey found 48 percent of respondents agreeing that
the referendum had been conducted in a free and fair manner, with only
35 percent disagreeing.' Most importantly, the overall perception that
Lukashenka would win any ballot remained unchallenged.

The concurrent parliamentary election was similarly marred by abuse,
harassment, and fraud. Almost half the opposition candidates were de-
nied registration or were disqualified during the campaign. According
to the official CEC tally, progovernment candidates won in 108 out of
110 constituencies in the first round, whereas not a single opposition
candidate won a seat. Yet it appeared that the opposition would have
done relatively well in a free and fair ballot: According to the Gallup
exit poll, 32 percent of respondents had voted for democratic candi-
dates. Since the opposition fielded candidates in only 75 out of 110
constituencies, its support could have been as high as 40 percent—an



94 Journal of Democracy

excellent result considering the crackdown on independent opinion
during the campaign.’® While many voters supported the opposition at
the ballot box, however, they had no intention of defending their opin-
ions on the streets.

Countering the Orange Revolution

Ukraine’s Orange Revolution unfolded only five weeks after the con-
stitutional referendum in Belarus. While the revolt was a wake-up call
to many post-Soviet authoritarian leaders, to Lukashenka it only served
to vindicate his decade-long policy of preemption. Once again,
Lukashenka showed no complacency. He immediately warned those in
his inner circle that “modern political techniques and a weakly man-
aged country are pregnant with serious consequences” and he vowed
resistance against any attempt to copy the Ukrainian scenario—what he
referred to as “acts of banditry”—in Belarus.?!

The legal space in which the opposition parties in Belarus can oper-
ate is steadily shrinking. New housing regulations have given the regime
a pretext for closing down local branches of the leading opposition
parties registered at residential apartments. Opposition and civil soci-
ety groups are no longer allowed to rent state-owned property, so many
party conferences and NGO meetings take place in restaurants, Western
embassies, private apartments, and even forests. The Independent Insti-
tute of Socio-Economic and Political Studies, which administered exit
polls and postelection surveys, has been forced to relocate to Lithuania.

In the aftermath of the Orange Revolution, and in preparation for the
July 2006 presidential election, Lukashenka has taken new preemptive
measures, removing more opposition figures from the political scene.
Mikalaj Statkievich, chairman of the Social Democratic Party, and Paval
Seviarynec, leader of the Young Front movement, were both sentenced
to two years of forced labor for organizing antireferendum protests in
October 2004. Since both had long records of organizing street rallies,
their indictments may have been a disguised attempt to forestall street
protests following the 2006 election. Moreover, the use of new police
tactics to disperse a few small demonstrations in early 2005 made it
clear that the country’s security forces have been specifically trained to
stop street protests at their very start.

In the past year, Lukashenka has also reinforced his security agen-
cies and purged their ranks of potential dissenters. KGB chief Leanid
Eryn was first suspended and then fired for meeting with opposition
protesters who picketed KGB headquarters following the referendum.
The security forces have received an implicit order to fight the opposi-
tion, and the rules for opening fire in peacetime have been amended to
allow the use of firearms not only in cases enumerated in the law, but
also “in other cases determined by the president.”?> Meanwhile, Pros-



Vitali Silitski 95

ecutor-General Viktar Sheiman has been appointed head of the presi-
dential administration, which may signify Lukashenka’s desire to ensure
that nothing similar to the Orange Revolution occurs in Belarus. Since
assuming his new office, Sheiman has stated that his goal is to “consoli-
date the power systems, unify the command structure, and avoid
situations such as those that had occurred south of the border.”*

Lukashenka’s repressive tactics are not untypical for an authoritar-
ian regime. What is remarkable is how, in spite of the scale, intensity,
and visibility of the repression, he manages to retain the image of a duly
elected leader. The mechanism of validating his rule through tightly
controlled elections violates any serious democratic criteria and cannot
fool the opposition or the international community; yet so far it has
worked only to enhance the dictator’s domestic legitimacy. His pre-
emptive attacks have prevented the rise of a credible and visible
democratic alternative, and his tight hold on the media has successfully
kept most of the public in the dark—either unaware of the massive
abuses, or convinced that the regime would win even a clean election.
This is one of the main reasons why, despite some sizeable opposition
protests over the last decade, postelection nights have always been quiet
and subdued.

Preemption serves as an instrument of maintaining both the stability
of authoritarian rule and Lukashenka’s image as a popularly elected
leader. At the time of the 1996 referendum, when unchecked presiden-
tial rule was formalized, Lukashenka was highly popular, and he was
doubtless capable of defeating the opposition in a fair confrontation.
Lukashenka’s policy of preemption changed the rules and laid the
groundwork for infinite rule long before the autocrat became unpopular.

A similar pattern of preemption can now be discerned in Russia.
Although Vladimir Putin’s initial ascension to the presidency occurred
through a dynastic succession rather than victory in a fair electoral
contest, his popularity is still genuine and unmatchable for those who
attempt to challenge him. Nevertheless, Putin chose to destroy the in-
dependent TV channels that attempted to derail his rise to power in
1999. Similarly, he expelled regional governors from the upper house
of parliament in 2000 and replaced them with appointed representa-
tives in 2004—even though most of those expelled fully supported his
administration. And in 2005, he pushed through new electoral rules
that make it nearly impossible for parties uncontrolled by the Kremlin
to pass the threshold to enter parliament, even though Putin’s brand of
“managed democracy” had already succeeded in keeping them out of
the State Duma in the 2003 elections. This trend casts serious doubt on
Putin’s commitment to maintaining the remaining elements of Russia’s
democratic facade. Indeed, his preemptive policies in the past few years
may indicate that he intends to follow Lukashenka’s path and continue
his tenure beyond the expiration of his second term in 2008.



96 Journal of Democracy

As for Belarus, it appears that the cycle of pointless voting exercises
and preemptive strikes against potential political threats will be hard to
break. Repression has now reached a level that would make a Ukrainian-
style electoral revolution in Belarus almost impossible. As long as
Lukashenka can maintain the popular perception that he is invincible at
the polls, he will be able to keep the preconditions for a democratic
revolution from developing. Belarus may one day follow the path to-
ward democracy, but it is very unlikely that it will be via a Ukraine-style
electoral revolution.

NOTES

1. Steven Levitsky and Lucan A. Way, “The Rise of Competitive
Authoritarianism,” Journal of Democracy 13 (April 2002): 51-65.

2. Quote from Lucan A. Way “Authoritarian State Building and the Sources of
Political Liberalization in the Western Former Soviet Union, 1992-2004,” forth-
coming in World Politics.

3. Christian Haerpfer, “Electoral Politics in Belarus Compared,” in Elena
Korosteleva, Colin Lawson, and Rosalind Marsh, eds., Contemporary Belarus:
Between Democracy and Dictatorship (New York: RoutledgeCurzon, 2003), 85—
99.

4. For more details on Lukashenka’s road to power, see Vitali Silitski, “Ex-
plaining Post-Communist Authoritarianism in Belarus,” in Elena Korosteleva, Colin
Lawson, and Rosalind Marsh, eds., Contemporary Belarus: Between Democracy
and Dictatorship. The best Russian-language source is Alexander Feduta,
Lukashenka: Politicheskaya biografiya (Lukashenka: Political biography) (Mos-
cow: Referendum, 2005).

5. To attract more public interest in the referendum and support for the change
in the constitution, Lukashenka proposed three additional questions. Two of them
were entirely populist: Voters were asked to reject the abolition of the death pen-
alty and to disallow private ownership of land. The last question aimed at a further
destruction of Belarusian nationalism: Lukashenka suggested shifting the celebra-
tion of independence day from July 27, the day that the declaration of sovereignty
was adopted in 1990, to July 3, the day Minsk was liberated by the Soviet army
from the Nazis. The Supreme Council put three questions in response, asking the
voters to approve its own draft of the constitution that eliminated the presidency
altogether; to authorize direct election of provincial governors; and to ban uncon-
trolled presidential funds.

6. Andrei Jekadumau, “Aficyinya vyniki referendumu 1996 hody i dadzenya
sacyalahichnyh dasledvanniau” (Official results of the 1996 referendum and so-
ciological survey data) in Belaruskaya palitychnaya systema i prezydenckiya vybary
2001 (The Belarusian political system and the 2001 presidential election) (Warsaw:
IDEE, 2001), 65.

7. This was not the only loss by the opposition in 1999. Henadz Karpenka,
deputy leader of the United Civil Party, died on April 8 under mysterious circum-
stances, ostensibly from a brain hemorrhage, at the age of 50. Although no credible
evidence emerged about the authorities’ involvement, Karpenka’s abrupt death
could not have arrived at a more convenient time for Lukashenka.



Vitali Silitski 97

8. The logistics of the balloting were as follows: Opposition activists carried
ballot boxes from door to door, asking the residents to cast votes for one of the two
candidates who joined the race. One candidate was in exile (BPF leader Zianon
Pazniak) and the other was in prison on corruption charges (former prime minister
Mikhail Chyhir). Hanchar declared that 53 percent of the electorate took part in the
vote, whereas independent opinion polls discovered that only 5 percent did so.

9. According to media reports, evidence produced by former security officers
who defected to the West, and the findings of international investigators, the unit
was created out of several security agencies and special operations forces in 1998.

10. “Republic of Belarus Presidential Election,” final report of the OSCE/ODIHR
Limited Observation Mission, 9 September 2001, 23-24. Available at www.osce.org/
documents/odihr/2001/10/1237 _en.pdf.

11. Independent Institute of Socio-Economic and Political Studies polls gave
Lukashenka 48 percent of the total electorate, with 27 percent for Hancharyk. With
83 percent turnout recorded in the election, this would have translated into 56
percent and 32 percent, respectively. See “25% Rigged,” Belorusskaya Delovaya
Gazeta (Minsk), 12 November 2001.

12. IISEPS poll conducted in October 2001, available at www.nisepi.by/
presl.html.

13. Vitali Silitski, “Belarus: The Fall of the Patriarch?” RFE/RL Poland, Belarus,
and Ukraine Report 5, 20 May 2003. Available online at www.rferl.org.

14. “Majority of Belarusians Are Against Changes in Constitution,” Charter 97
News Service, 9 September 2004. Available at www.charter97.org.

15. Alexander Dautin, “Kniga ne dla Shirokogo Chtenia” (A book not to be
widely read), Belorusskaya Delovaya Gazeta, 14 September 2004.

16. “Shutki v Storony” (No jokes), Belorusskaya Delovaya Gazeta, 19 April
2004.

17. Don Hill, “Belarus: Election Officials Say Voters Back Lukashenka,” RFE/
RL, 18 October 2004. Available at www.rferl.org.

18. On presigned protocols, see www.charter97.org/bel/news/2004/10/14/elec-
tions; on stuffed ballot boxes, see www.oscepa.org/index.aspx?articleid=
+367+367&newsid=255; on premarked ballot papers, see www.charter97.orgl/bell
news/2004/10/17/lebedka.

19. Vitali Silitski, “They Knew Too Much: Leading Independent Think-tank
Faces Attack,” RFE/RL Belarus and Ukraine Report 6, 29 December 2004. Avail-
able at www.rferl.org.

20. “Exit Poll and Election Success,” International Republican Institute external
memo, 19 October 2004.

21. Jan Maksymiuk, “Lukashenka Plans ‘No Democratic Change’ for Belarus,”
RFE/RL Belarus and Ukraine Report 7, 25 April 2005. Available at www.rferl.org.

22. “Vnutrenniye voiska vypolnyat lyuboy prikaz tirana” (Interior troops will
fulfill any tyrant’s order), Charter 97 News Service, 1 February 2005. Available
online at www.charter97.org.

23. David Marples, “Belarus: The Return of Sheiman,” Eurasia Daily Monitor
1, 8 December 2004.




<<
  /ASCII85EncodePages false
  /AllowTransparency false
  /AutoPositionEPSFiles true
  /AutoRotatePages /None
  /Binding /Left
  /CalGrayProfile (Dot Gain 20%)
  /CalRGBProfile (sRGB IEC61966-2.1)
  /CalCMYKProfile (U.S. Web Coated \050SWOP\051 v2)
  /sRGBProfile (sRGB IEC61966-2.1)
  /CannotEmbedFontPolicy /Error
  /CompatibilityLevel 1.3
  /CompressObjects /Off
  /CompressPages true
  /ConvertImagesToIndexed true
  /PassThroughJPEGImages true
  /CreateJDFFile false
  /CreateJobTicket false
  /DefaultRenderingIntent /Default
  /DetectBlends true
  /ColorConversionStrategy /LeaveColorUnchanged
  /DoThumbnails false
  /EmbedAllFonts true
  /EmbedJobOptions true
  /DSCReportingLevel 0
  /EmitDSCWarnings false
  /EndPage -1
  /ImageMemory 1048576
  /LockDistillerParams true
  /MaxSubsetPct 100
  /Optimize false
  /OPM 1
  /ParseDSCComments true
  /ParseDSCCommentsForDocInfo true
  /PreserveCopyPage true
  /PreserveEPSInfo true
  /PreserveHalftoneInfo false
  /PreserveOPIComments false
  /PreserveOverprintSettings true
  /StartPage 1
  /SubsetFonts true
  /TransferFunctionInfo /Apply
  /UCRandBGInfo /Remove
  /UsePrologue false
  /ColorSettingsFile ()
  /AlwaysEmbed [ true
  ]
  /NeverEmbed [ true
  ]
  /AntiAliasColorImages false
  /DownsampleColorImages false
  /ColorImageDownsampleType /Bicubic
  /ColorImageResolution 300
  /ColorImageDepth 8
  /ColorImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeColorImages true
  /ColorImageFilter /FlateEncode
  /AutoFilterColorImages false
  /ColorImageAutoFilterStrategy /JPEG
  /ColorACSImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /ColorImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /JPEG2000ColorACSImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /JPEG2000ColorImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /AntiAliasGrayImages false
  /DownsampleGrayImages false
  /GrayImageDownsampleType /Bicubic
  /GrayImageResolution 300
  /GrayImageDepth 8
  /GrayImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeGrayImages true
  /GrayImageFilter /FlateEncode
  /AutoFilterGrayImages false
  /GrayImageAutoFilterStrategy /JPEG
  /GrayACSImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /GrayImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /JPEG2000GrayACSImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /JPEG2000GrayImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /AntiAliasMonoImages false
  /DownsampleMonoImages false
  /MonoImageDownsampleType /Bicubic
  /MonoImageResolution 1200
  /MonoImageDepth -1
  /MonoImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeMonoImages true
  /MonoImageFilter /CCITTFaxEncode
  /MonoImageDict <<
    /K -1
  >>
  /AllowPSXObjects false
  /PDFX1aCheck false
  /PDFX3Check false
  /PDFXCompliantPDFOnly false
  /PDFXNoTrimBoxError true
  /PDFXTrimBoxToMediaBoxOffset [
    0.00000
    0.00000
    0.00000
    0.00000
  ]
  /PDFXSetBleedBoxToMediaBox false
  /PDFXBleedBoxToTrimBoxOffset [
    0.00000
    0.00000
    0.00000
    0.00000
  ]
  /PDFXOutputIntentProfile (U.S. Web Coated \050SWOP\051 v2)
  /PDFXOutputCondition ()
  /PDFXRegistryName (http://www.color.org)
  /PDFXTrapped /Unknown

  /SyntheticBoldness 1.000000
  /Description <<
    /FRA <>
    /JPN <FEFF3053306e8a2d5b9a306f30019ad889e350cf5ea6753b50cf3092542b308000200050004400460020658766f830924f5c62103059308b3068304d306b4f7f75283057307e30593002537052376642306e753b8cea3092670059279650306b4fdd306430533068304c3067304d307e305930023053306e8a2d5b9a30674f5c62103057305f00200050004400460020658766f8306f0020004100630072006f0062006100740020304a30883073002000520065006100640065007200200035002e003000204ee5964d30678868793a3067304d307e30593002>
    /DEU <>
    /PTB <>
    /DAN <>
    /NLD <>
    /ESP <>
    /SUO <>
    /ITA <>
    /NOR <>
    /SVE <>
    /ENU <>
  >>
>> setdistillerparams
<<
  /HWResolution [2400 2400]
  /PageSize [423.600 648.000]
>> setpagedevice


